torsdag 9 april 2009

Alltså

det här med fildelning. Jag vet inte riktigt var jag står egentligen. Jag tycker å ena sidan att bolagen får skylla sig själva för att de var så jävla slöa med att komma på nya sätt att distribruera sina produkter. Priserna på CD skulle exempelvis ha typ halverats för tio år sen, då hade det hänt saker det är jag helt övettygad om. MEN sen är det för djävligt när något oklart som inte har haft en chans att säljas på normalt vis läcker ut på nätet och ses eller lyssnas sönder för det kommer att innebära ännu mindre bredd i utbudet och ännu färre som kan satsa på sina kulturella färdigheter. Då menar jag bara de som verkligen skulle kunna göra det om folk köpte på vanligt sätt inte de som går en massa år på konstfack och sen lägger två grässtrån i kors och vill bli försörjd (fast det kan vara fint också) :o)

Wolverinefilmen har läckt ut på nätet och över en miljon har tittat på den vilket helt klart kommer att påverka intäkterna när den väl har premiär och det suger.
Jag skyller dock inte på dem som laddar ner utan på puckona som gör det möjligt dvs som i detta fall har stulit en kopia och lagt ut den.

1 kommentar:

jinxjagger sa...

Jag är i alla fall helt oskyldig, vet inte hur man gör varken det ena eller det andra. Pinsamt? Nääääähäääädå.